Siirry sisältöön
Metataito Klinikka Oy
  • Valmennusympäristö
  • Valmennusohjelmat
    • Kasvupolku johtajuuteen
    • Kasvupolku työhyvinvointiin
    • Inhimillinen muutoskyvykkyys
    • Metataidot työelämäkehittämisen ammattilaisille
  • Resurssit
    • Uutiskirje
    • Tapahtumat
    • Blogi
    • Lukuvinkit
  • Menu item separator
  • Ota yhteyttä
  • Kirjaudu

Ajattele uudelleen

Psykometriikka

Arviointi-menetelmät

Vertikaalisen kehityksen teoria perustuu empiiriseen psykologiseen tutkimukseen. Olemme markkinoiden ainoa näitä menetelmiä suomenkielellä tarjoava toimija. 

Mikä tässä on erilaista?

Monet työelämässä käytetyt psykologiset työkalut tarjoavat turvallisen ja ei-arvottavan tavan keskustella erilaisuudesta ja toimintatyyleistä. Ne eivät kuitenkaan tarjoa näkökulmaa kapasiteettiisi käsitellä kompleksisuutta tai kehitysprosesseihin, joita sinussa tapahtuu. 

Miksi arviointi?

Johtajana kehittymiseen ei voi soveltaa one-size-fits-all ratkaisuja. Arviointiemme tuottama data mahdollistaa digitaalisten oppimisprosessien sekä inhimillisten valmennuskohtaamisten räätälöinnin niin, että ne palvelevat optimaalisesti valmennettavien hyvin erilaisia kehityksellisiä tarpeita. Kaikki arviointiprosessimme ovat niin automatisoituja, että ne on skaalattavissa edullisesti isommallekin porukalle.

Menetelmämme

Metataito Klinikka -valmennusprosessiin voidaan sisältää kolme erilaista analyysimenetelmää. Valitsemme niistä tarpeisiinne parhaiten soveltuvan. 

Mindset-analyysi

Perustuu maailman käytetyimpään vertikaalista kehitystä mittaava menetelmään. Tarjoaa helppoutta ja  käyttäjäystävällisyyttä. 

Lue lisää

Metataitosimulaatio

Perustuu maailman edistyksellisimpään ja luotettavimpaan vertikaalista kehitystä mittaava testimenetelmään. Tarjoaa diagnostista tarkkuutta. 

Lue lisää

Metataitokompassi

Kasvattaa ymmärrystäsi siitä, millä tapaa ilmennät ajattelutaitosi ilmenevät käytännössä eri metataitoina, ja mitä niistä sinun kannattaisi kehittää. 

Lue lisää

Kiinnostaako?

Kysy lisää
Lisää resursseja
Tutustu valmentajiin

Metataito Klinikka Oy

Y-tunnus: 2295261-9

  • +358 50 436 2324
  • naffv@zrgngnvgb.sv

VALMENNUKSET

  • Kasvupolku johtajuuteen
  • Kasvupolku työhyvinvointiin
  • Inhimillinen muutoskyvykkyys
  • Metataidot työelämässä

VALMENNUSYMPÄRISTÖ

  • Itselle
  • Tiimille
  • Organisaatiolle
  • Valmentajalle

© 2024 Metataito Klinikka Oy   

Tietosuojaseloste | Evästekäytänteet
  • Valmennusympäristö
    • Itselle
    • Tiimille
    • Organisaatiolle
  • Valmennusohjelmat
    • Kasvupolku johtajuuteen
    • Kasvupolku työhyvinvointiin
    • Inhimillinen muutoskyvykkyys
    • Metataidot työelämäkehittämisen ammattilaisille
  • Resurssit
    • Uutiskirje
    • Tapahtumat
    • Blogi
    • Lukuvinkit
  • Ota yhteyttä
  • Kirjaudu sisään

Mindset-analyysi

Tieteellinen luotettavuus
Jane Loevinger (1918-2008)
Jane Loevinger (1918-2008)

Metataito Klinikan käyttämä virkkeentäydennys analyysimenetelmä on suomenkielinen ja hieman modifioitu versio Professori Jane Loevingerin alunperin 1950-70-luvuilla kehittämästä tieteelliseen instrumentista nimeltä Washington University Sentence Completion Test (WUSCT). Vuosien saatossa tätä menetelmää on käytetty sadoissa tutkimuksissa ja väitöskirjoissa, joissa on tutkittu egon kehityksen merkitystä lukuisilla muilla elämän osa-alueilla. Metataito Klinikan lailla maailmalla useat muutkin organisaatiot ovat kehittäneet tästä instrumentista oman johtajuuden kehittämiseen soveltuvan versionsa (esim. Global Leadership Profile, Leadership Development Profile, Maturity Assessment Profile ja Stages Assessments).

WUSCT on yksi maailman luotettavimmista ja laajimmin käytetyistä aikuisiän kehitystä mittaavista instrumenteista. Löydät alta on kolme testin tieteellisiä ominaisuuksia käsittelevää artikkelia, sekä laatimamme yhteenvedon näiden johtopäätöksistä.

  • Tom Murray (2020): Sentence completion assessments for ego development, meaning-making, and wisdom maturity, including STAGES
  • Bill Torbert (2017): Scientific Validity of GLP 
  • John Manners & Kevin Durkin (2001): A Critical Review of the Validity of Ego Development Theory and Its Measurement

Luotettavuus (reliability)

Arvioitsijareliabiliteetti: Erinomainen

Eri arvioijat ovat yksimielisiä kehitystasosta 85% kerroista

Uudelleentestausreliabiliteett: Hyvä

Jos henkilö tekee testin uudestaan, on tulos yleensä sama (r = 0.8)

Sisäinen luotettavuus: Erinomainen

Sillä, mitä tai minkä pituista testiversiota käytetään, ei ole juurikaan vaikutusta tulokseen (alpha = .85)

Sisäinen yhtenäisyys: Erinomainen

Erittäin korkea korrelaatio lauseenalkujen välillä (0.9)

Testissä arvaaminen ja huijaaminen on vaikeata. Henkilön asennoituminen vastaamiseen voi kuitenkin vaikuttaa tuloksiin +/-1 tasoa.

Pätevyys (validity)

Kasvovaliditeetti: Erinomainen
  • 9/10 ihmisestä kokee tuloksen kuvaavan heitä (GLP).
  • 95-98 % tapauksista asiakas ja valmentaja ovat yhtämieltä tuloksen kanssa palautekeskustelun jälkeen (Harthill Ltd)
Sisältövaliditeetti: Erinomainen

Se, mitä testi väittää mittaavansa vastaa sitä mitä se mittaa. Loevinger piti tärkeänä sitä, että teoria perustuisi ainoastaan testin antamiin empiiriseen dataan. Hän julkaisi teoriansa egon kehityksestä yli 20 vuotta testimenetelmän kehitystyön aloittamisen jälkeen!

Päällekkäisvaliditeetti
  • Vastauksen pituus: kohtalainen (.3)
  • Persoonallisuuspiirteet: vähäinen
  • Älykkyys: kohtalainen (.13 < r < .46)
  • Hierarkinen kompleksisuus: kohtalainen ( .0 < r < .5 )
Ulkoinenvaliditeetti: Hyvä

Tutkimusten mukaan korkeampi kehitystaso on yhteydessä…

  • Johtajuuden tehokkuus 360 arvioinnissa (.65), joka edelleen vaikuttaa liiketoiminnan kannattavuuteen (.66) (Anderson, 2015)
  • Toimitusjohtajan kyky viedä läpi onnistuneita muutoshankkeita (Rooke & Torbert, 1998)
  • Strateginen ajattelu ja muutosjohtaminen (Harris and Kuhnert, 2008; Strang and Kuhnert, 2009)
  • Kyky toimia menestyksekkäästi suurten epävarmuuksien keskellä (Merron, 1985)
  • Nojautuminen ulkoisiin auktoriteetteihin (Weathersby,1993)
  • Hands-on johtamisote (matalammat tasot) vs kyky delegoida tehtäviä ja keskittyä strategisiin asioihin (Hirsch,1988)
  • Kyky inspiroida muita (Bass & Avolio, 1990)
  • Yrityskonsulttien konsultointikompetenssiin (Bushe & Gibbs, 1990)
  • Kyvykkyys tehdä päätöksiä kollaboratiivisesti (Bushe & Gibbs, 1990; Givens, 1985; Merron, 1986)
  • Vallan käytön tyyli (Smith, 1980; Joiner & Josephs 2007)
  • Kypsempien defenssimekanismien käyttö johtajan ollessa interaktiossa ympäristönsä kanssa (Vaillant, 1993)

Lähteet

Bass, B.M. and Avolio, B.J. (1990), ”Developing Transformational Leadership: 1992 and Beyond”, Journal of European Industrial Training, Vol. 14 No. 5.

Bushe, G. R., & Gibbs, B. W. (1990). Predicting organization development consulting competence from the Myers-Briggs Type Indicator and stage of ego development. Journal of Applied Behavioral Science, 26(3), 337–357.

Paul T. Costa & Robert R. McCrae (1993) Ego Development and Trait Models of Personality, Psychological Inquiry, 4:1, 20-23

Harris, L. S., & Kuhnert, K. W. (2008). Looking through the lens of leadership: A constructive developmental approach. Leadership & Organization Development Journal, 29(1), 47–67

Hirsch, J. A. (1988). Toward a cognitive-developmental theory of strategy formulation among practicing physicians. Boston, Massachusetts: Boston University

Joiner, B., & Josephs, S. (2007). Leadership agility: Five levels of mastery for anticipating and initiating change. San Francisco: Jossey-Bass.

Merron, K. A. (1986). The relationship between ego development and managerial effectiveness under conditions of high uncertainty. Dissertation Abstracts International, 46, 3090A

Robert J. Anderson, William A. Adams. Mastering Leadership: An Integrated Framework for Breakthrough Performance and Extraordinary Business Results John Wiley & Sons, 30 Nov 2015

Rooke, D., & Torbert, W. R. (1998). Organizational transformation as a function of CEO’s developmental stage. Organization Development Journal, 16(1), 11–28.

Smith, S. E. (1980). Ego development and the problems of power and agreement in organizations. Dissertation Abstracts International, 41(5-B), 1962.

Strang, S. E., & Kuhnert, K. W. (2009). Personality and leadership developmental levels as predictors of leader performance. The Leadership Quarterly, 20(3), 421–433. 

Vaillant, G. E. (1994). Ego mechanisms of defense and personality psychopathology. Journal of Abnormal Psychology, 103(1), 44–50. 

Weathersby, R. (1993). Sri Lankan managers’ leadership conceptualizations as a function of ego development. In J. Demick & P. M. Miller (Eds.), Development in the workplace (p. 67–89). Lawrence Erlbaum Associates, Inc.

Mindset-analyysi

Mindset-analyysi perustuu maailman eniten käytettyyn vertikaalista kehitystä mittaavaan tieteelliseen menetelmään (WUSCT), jota on käytetty sadoissa julkaistuissa tutkimuksissa. Annamme arvioitavan täydennettäväksi 9 tai 18 virkettä, joihin vastaamisen ihmiset kokevat yleensä vaivattomana ja oivalluttavana prosessina. Analyysiin voi vastata joko suomeksi tai englanniksi.

Menetelmään perehtynyt psykologia analysoi tulokset tieteellisiä kriteereitä käyttäen, ja laatii sen pohjalta yksilöllisen mindset-profiilin. 

Mindset-analyysi…

  • Mahdollistaa kehityksellisesti räätälöidyn valmennuksen.
  • On elegantti tapa mennä sisään hyvin kompleksiseen teemaan.
  • Antaa hyödyllistä tietoa ja indikaatiota siitä, mikä valmennettavan ajattelussa juuri nyt kehittyy, ja mitä hän voisi omaksua seuraavaksi.
  • Tarjoaa aloituspisteen hedelmälliselle dialogille.

Huom. Mindset-analyysia ei tule käyttää diagnostisena päätöksenteon työkaluna. Sen tarkoitus on avata pääsy hedelmälliseen valmennuskeskusteluun ja räätälöimään alustamme sisältöä. Diagnostisiin tarkoituksissa hyödynnämme Metataitosimulaatiota, joka täyttää tiukimmatkin psykologiselle mittarille asetettavat kriteerit.

LUE LISÄÄ MINDSET-ANALYYSIN TAUSTASTA JA LUOTETTAVUUDESTA

Metataitosimulaatio

Metataitosimulaatiossa valmennettavalle esitetään tilanne, jollaisen johtaja saattaisi kohdata tosielämässäkin. Sitten häntä pyydetään kirjallisesti pohtimaan ongelman luonnetta, kehittämään ja vertailemaan mahdollisia ratkaisuita sekä kuvailemaan ideaalisen päätöksentekoprosessin vastaaviin tilanteisiin.

Tekstit analysoidaan Lectican kehittämällä analyysimenetelmällä, joka on psykometrisiltä ominaisuuksiltaan huippuluokkaa (Kts lisätietoja täältä). Tulosten tarkkuuden ja tieteellisen luotettavuuden ansiosta, niitä voidaan hyödyntää valmennusprosessin lisäksi päätöksenteon tukena esimerkiksi talent-ohjelmissa tai rekrytoinnissa. Osana pitempiä valmennusohjelmia, metataitosimulaatio mahdollistaa ennen ja jälkeen tehtävät mittaukset, jolla validoidaan valmennusinvestoinnilla aikaan saatu todellinen oppiminen ja kehitys.

Siinä missä, Lectica tekstianalyysit tehtiin aikaisemmin käsin menetelmän käyttöön koulutettujen ihmisten toimesta, nykyään  arvioinnin suorittaa tekoäly. Sen ansiosta analyysin hinta on vain hieman kevyempää mindset-analyysia kalliimpi.

Metataito simulaation käytössä on huomioitava seuraavat asiat:

  • Tekoälypohjainen analyysi on saatavilla vain yli 20 hlön ryhmille.
  • Koska simulaation tekeminen on merkittävä ponnistus valmennettavalta, heidän motivaationsa ja prosessiin sitoutumisen varmistaminen on ensisijaisen tärkeää.
  • Valmennettavalta edellytetään kohtalaista tai hyvää kykyä ilmaista ajatuksiaan kirjallisesti englannin kielellä. Vaihtoehtoisesti hän voi antaa vastauksensa myös suomeksi, jonka jälkeen lähetämme ne ammattikääntäjälle, mistä aiheutuu jonkin verran kustannuksia (n.50€)
  • Valmennusprosessin suunnitteluun ja toteutukseen tulee osallistua Metataitovalmentajan lisäksi Anssi Balk, joka on Lectican-sertifioima.

Metataitokompassi

Metataitokompassi on vertikaalista metataito-viitekehystä hyödyntävä 360-arviointi. Käytämme sitä mindsetsimulaatiota tai analyysia tukevana instrumenttina, joka antaa tarkempaa tietoa siitä, miten arvioitavan ajattelutapa ilmenee käytännössä hänen toiminnassaan. Valmennettava voi nähdä tuloksensa Metataito Klinikka alustalta reaaliaikaisesti modernia visuaalista analytiikkateknologiaa hyödyntävän ratkaisumme ansiosta.

Esimerkkikysymys.

Valmennukset

  • Kasvupolku johtajuuteen
  • Kasvupolku hyvinvointiin
  • Inhimillinen muutoskyvykkyys
  • Metataidot työelämässä

Valmennusympäristö

  • Itselle
  • Tiimille
  • Organisaatiolle
  • Valmentajalle

Resurssit

  • Uutiskirje
  • Tapahtumat
  • Blogi
  • Kirjaudu
  • Ota yhteyttä
Facebook-f Envelope-open-text Linkedin-in